Voel je veilig

Sociale veiligheid bij Marel

Bij Marel vinden we het belangrijk dat we respectvol en op een prettige manier met elkaar omgaan. Niemand zou zich door toedoen van anderen ongemakkelijk, onveilig of bedreigd moeten voelen.  Door te werken aan de sociale veiligheid binnen Marel zorgen we er samen voor dat iedereen zich prettig voelt. Maar wat is sociale veiligheid precies?

Sociale veiligheid gaat binnen Marel over vier hoofdthema’s: seksuele intimidatie, agressie & geweld, discriminatie en pesten & treiteren. Door met elkaar in de gesprek te gaan en elkaar aan te spreken bevorderen we sociaal gedrag en creëren we een werkomgeving waarin iedereen zich vrij voelt en niet bang is voor de mening of intimidatie van collega’s. 

Voel je veilig

Wil je weten wat je kan doen als je te maken krijgt met ongewenst gedrag? Lees het artikel voor meer informatie en handige tips. 

 

Ga naar het artikel

Het was maar een grapje

Wil je weten wat je kan doen om de grenzen van medewerkers te leren kennen en te respecteren? Klik op onderstaande button voor meer informatie en handige tips. 

 

Ga naar het artikel

Vertrouwenspersonen

Bij Marel vinden we het van groot belang dat we respectvol en op een prettige manier met elkaar omgaan. Toch kan het in elk bedrijf voorkomen dat er op dit gebied iets niet goed zit. Werknemers kunnen op hun werk geconfronteerd worden met vormen van ongewenst gedrag, zoals pesten, seksuele intimidatie, discriminatie en agressie. Het is prettig als een getroffen werknemer met zijn of haar problemen terecht kan bij een vertrouwenspersoon binnen het bedrijf. 

Een vertrouwenspersoon is er voor medewerkers die meldingen of klachten hebben over ongewenst gedrag zoals: 

  • agressie en geweld 
  • seksuele intimidatie/ongewenste intimiteiten 
  • pesten 
  • discriminatie 


De taken van een vertrouwenspersoon bestaan onder andere uit: 

  • Het verzorgen van eerste opvang van werknemers die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben. 
  • Het nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is. 
  • Het slachtoffer informeren over andere oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures.
  • Het desgewenst begeleiden, als de werknemer de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of leiding van een onderneming. 
  • Het doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties, bijvoorbeeld een mediator. 
  • Het geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag. 
  • Het adviseren en ondersteunen van leidinggevenden en management bij het voorkomen van ongewenst gedrag. 
  • Het registreren van gevallen van ongewenst gedrag. 


Een vertrouwenspersoon gaat altijd vertrouwelijk om met de informatie van werknemers. Er is geheimhoudingsplicht.  

Meer informatie

Wil je meer informatie over het werk van de vertrouwenspersonen? Hier vind je een overzicht van onze vertrouwenspersonen op intranet.

Bekijk de informatieflyer

 

Maak een afspraak

Via Samen Sterk kan je ook direct een afspraak maken met de vertrouwenspersonen. Belangrijk: alle informatie en gegevens in het contactformulier zijn vertrouwelijk en worden dus niet met derden gedeeld.

Maak een afspraak bij een vertrouwenspersoon

Scan afsluiten

Let op, je staat op het punt om de scan te verlaten. Je kunt alleen weer bij deze pagina en jouw uitslag komen als je je aanmeldt met je unieke code.

Als je deze kwijt raakt zal je de scan opnieuw moeten doen met een andere code en kun je niet meer bij deze uitslagen en suggesties.

Weet je het zeker dat je wilt uitloggen?

Ja