‘Het was maar een grapje!’

Bij Marel vinden we het belangrijk dat we respectvol en op een prettige manier met elkaar omgaan. Niemand zou zich door toedoen van anderen ongemakkelijk, onveilig of bedreigd moeten voelen. Maar wat kan echt niet door de beugel en wat moet kunnen? Wanneer is er volgens jou sprake van sociaal onveilig gedrag? Waar ligt jouw grens en ben jij je ook bewust van de grenzen van jouw collega’s?  

‘Het was maar een grapje! Moet kunnen, toch?’ 

Deze zin heb je binnen Marel misschien wel eens voorbij horen komen of wellicht zelf wel uitgesproken. Maar wat als dit grapje gaat over iemands afkomst? Of over iemands uiterlijk? Het is belangrijk om hier samen met je team over in gesprek te gaan en elkaars grenzen te leren kennen en te respecteren. Zo zorg jij ervoor dat jouw collega’s zich veilig voelen, en doen zij dit ook voor jou. Wat voor de één een grap is, is voor de ander een belediging.   

Wat doe je als je omstander bent van ongewenst gedrag?

Merk jij op dat er tegen een andere collega een vervelende of ongepaste opmerking wordt gemaakt? Als omstander kan jij het verschil maken door het ongewenste gedrag te benoemen en bespreekbaar te maken. Want niet iedereen die dit overkomt, kan of durft het zelf te benoemen. Er zijn een aantal dingen die je kan doen om in te grijpen bij ongewenst gedrag:  

1) Onderneem actie  

Spreek iemand direct aan op ongewenst gedrag. Het kan hierbij helpen om het gedrag heel specifiek te benoemen en vooral vanuit de ik-vorm te praten. Bijvoorbeeld: “Ik heb het gevoel dat jouw opmerking over haar kleding niet gepast is.” Ook kan je de spreker vragen wat hij precies bedoelde met zijn uitspraak.  

2) Bespreek het persoonlijk 

Zie je het ongewenste gedrag gebeuren, maar ben je bang dat het slachtoffer zich alleen maar vervelender gaat voelen door de situatie te benoemen? Dan kun je ervoor kiezen om het slachtoffer even apart te nemen en te vragen hoe het gaat. Heeft deze persoon het ook als ongewenst gedrag ervaren? Geef dan aan dat het mogelijk is om in contact te komen met een vertrouwenspersoon als deze persoon het lastig vindt om de dader ermee te confronteren.  

3) Vraag om hulp 

Het kan fijn zijn om iemand anders op de hoogte te stellen die invloed kan uitoefenen op de situatie. Denk hierbij aan een leidinggevende of een HR Business Partner.  

4) Het is nooit te laat 

Als je in het moment niet weet wat je moet doen, mag je altijd terugkomen op de situatie. Het liefst doe je dit zo snel mogelijk, maar het is nooit te laat! Hierdoor kan je misschien voor het slachtoffer het verschil maken waardoor hij/zij nu misschien wel stappen durft te ondernemen. 

Als je begeleiding nodig hebt in het aanspreken op ongewenst gedrag, kun je altijd contact opnemen met onze vertrouwenspersonen. Zij denken met je mee en helpen je verder.

Bekijk de informatieflyer

Hier  vind je een overzicht van onze vertrouwenspersonen op intranet.

Maak een afspraak bij de vertrouwenspersoon

Scan afsluiten

Let op, je staat op het punt om de scan te verlaten. Je kunt alleen weer bij deze pagina en jouw uitslag komen als je je aanmeldt met je unieke code.

Als je deze kwijt raakt zal je de scan opnieuw moeten doen met een andere code en kun je niet meer bij deze uitslagen en suggesties.

Weet je het zeker dat je wilt uitloggen?

Ja