Sociale Veiligheid

Vertrouwenspersonencampagne ‘Voel je veilig’

 

Bij Marel vinden we het belangrijk dat we respectvol en op een prettige manier met elkaar omgaan. Niemand zou zich door toedoen van anderen ongemakkelijk, onveilig of bedreigd moeten voelen.  Door te werken aan de sociale veiligheid binnen Marel zorgen we er samen voor dat iedereen zich prettig voelt. Maar wat is sociale veiligheid precies?

Sociale veiligheid gaat binnen Marel over vier hoofdthema’s: seksuele intimidatie, agressie & geweld, discriminatie en pesten & treiteren. Door met elkaar in de gesprek te gaan en elkaar aan te spreken bevorderen we sociaal gedrag en creëren we een werkomgeving waarin iedereen zich vrij voelt en niet bang is voor de mening of intimidatie van collega’s. Klik op onderstaande knop voor meer informatie over sociale veiligheid en wat je kan doen. Bekijk ook hoe je een vertrouwenspersoon in kunt schakelen wanneer dit nodig is.

 

Kaarten ‘Voel je Veilig’

 

Door écht met elkaar in gesprek te gaan, kunnen we een werkomgeving creëren waar iedereen zich vrij voelt om zichzelf te zijn en niet bang hoeft te zijn voor de mening of intimidatie van collega’s. In deze (online) kaartenset vind je verschillende stellingen rondom sociale veiligheid. Bespreek de stellingen met je team: wat kan wel en wat kan niet?  Dit verschilt per persoon en het is goed om van elkaar te weten waar ieders grens ligt. Deel bijvoorbeeld een stelling tijdens het teamoverleg, en ga met elkaar in gesprek! Wil je de kaarten liever fysiek gebruiken? Neem dan contact op met één van de vertrouwenspersonen, zij hebben een aantal kaartensets ter beschikking.

 

 

Download de kaartenset

Wegwijzer Seksuele intimidatie

 

Seksuele intimidatie is seksueel gedrag dat als ongewenst wordt ervaren. Het kan plaatsvinden tussen collega’s of tussen medewerkers en leidinggevenden. Seksuele intimidatie is soms lastig te (h)erkennen. Omdat het opzettelijk kan plaatsvinden, maar ook onopzettelijk. Soms begint iets bij een onschuldige flirt of een grapje. Maar wat voor de één onschuldig is, kan voor iemand anders intimiderend, kwetsend, beschamend of vervelend zijn.

 

Wat kun je tegen seksuele intimidatie doen?

Seksuele intimidatie is een gevoelig en beladen onderwerp, dat gepaard gaat met onbegrip en schaamte. Vaak is er onvoldoende kennis aanwezig over hoe te handelen bij seksuele intimidatie en ligt het onderwerp extra privacy gevoelig. Vandaar dat het bespreken en beïnvloeden van seksuele intimidatie vaak nog moeilijker is dan bij bijvoorbeeld pesten. Voorkomen is daarom beter dan genezen! Herken signalen vroegtijdig en maak grenzen en normen bespreekbaar.

Onderstaande punten kunnen je helpen bij jouw aanpak.

  • Geef het goede voorbeeld: wees je bewust van hoe jouw gedrag kan overkomen op collega’s en laat als management en leidinggevenden zien hoe het hoort!
  • Steun de seksueel geïntimideerde. De beladenheid van het onderwerp zorgt ervoor dat seksuele intimidatie minder snel besproken wordt. Weet daarom wat er speelt onder medewerkers en signaleer veranderingen in gedrag (denk aan terugtrekken en somberheid). Maak signalen bespreekbaar, biedt een luisterend oor en zoek samen naar oplossingen. Wijs de veroorzaker op de gevolgen van zijn/haar gedrag.
  • Zorg voor duidelijkheid over het proces en waar medewerkers terecht kunnen met vragen en meldingen. Gedragsregels kunnen daarbij helpen.

Wil je meer weten over de oorzaken, gevolgen, signalen en oplossingen voor seksuele intimidatie? Klik op de onderstaande button om naar de uitgebreide Wegwijzer Seksuele Intimidatie van TNO te gaan.

 

Ga naar de Wegwijzer

Wegwijzer Discriminatie

 

Discriminatie is een lastig en gevoelig onderwerp. Niemand wil gediscrimineerd worden, en niemand wil beschuldigd worden van discriminatie. Bovendien beoordeelt iedereen situaties en opmerkingen verschillend. Wat door de één als grap ervaren wordt, kan voor de ander kwetsend zijn. Discriminatie gebeurt niet altijd expres. Het kan gebeuren dat je iets doet of zegt dat de ander kwetst, terwijl je dat niet zo bedoelt en zelfs niet door hebt. In Nederland zijn verschillende discriminatiegronden vastgesteld. Discriminatiegronden zijn de kenmerken waarop iemand gediscrimineerd wordt.

 

Wat kun je tegen discriminatie doen?

Heb je te maken met discriminatie binnen het team, dan kunnen onderstaande punten je helpen bij jouw aanpak.

  • Voorkomen is beter dan genezen. Zorg dat het duidelijk is dat discriminatie niet geaccepteerd wordt en spreek medewerkers ook bij kleine voorvallen aan op hun gedrag. Dit
    kan erger gedrag voorkomen.
  • Geef het goede voorbeeld: laat zien hoe het hoort!
  • Steun de gediscrimineerde door goed te luisteren en samen naar oplossingen te zoeken.
  • Zorg voor duidelijkheid over waar medewerkers terecht kunnen met vragen en meldingen. Een vertrouwenspersoon kan daarbij helpen. Nodig bijvoorbeeld eens een
    vertrouwenspersoon uit tijdens een werkoverleg om meer te vertellen over ongewenst gedrag. Zo leren medewerkers de vertrouwenspersoon kennen en verlaag je de
    drempel voor medewerkers om de vertrouwenspersoon te bezoeken.

Wil je meer weten over de oorzaken, gevolgen, signalen en oplossingen voor discriminatie? Klik op de onderstaande button om naar de uitgebreide Wegwijzer Discriminatie van TNO te gaan.

 

Ga naar de Wegwijzer

Wegwijzer Pesten

 

Er kan sprake zijn van pestgedrag wanner jij, je collega of een medewerker herhaaldelijk:

  • wordt bespot
  • kritiek krijgt
  • wordt uitgeschold
  • fysiek wordt aangevallen
  • wordt bedreigd
  • wordt buitengesloten en genegeerd
  • het werk moeilijk wordt gemaakt
  • te maken heeft met ‘practical jokes’
  • wordt genoemd in roddels

 

Wat kun je tegen pesten doen?

Heb je te maken met pestgedrag binnen het team, dan kunnen onderstaande punten je helpen bij jouw aanpak.

  • Stel een norm en maak afspraken over wat acceptabel gedrag is.
  • Draag de norm uit: vertel leidinggevenden en medewerkers wat acceptabel gedrag is.
  • Geef het goede voorbeeld: laat zien hoe het hoort!
  • Grijp in en onderneem actie. Voer het goede gesprek met zowel gepeste als pester. Spreek de pester aan op zijn gedrag en tref sancties.
  • Biedt steun aan de gepeste: blijf het goede gesprek voeren met de gepeste en kijk wat de organisatie kan doen om de gepeste weer fijn te laten werken.

Wil je meer weten over de oorzaken, gevolgen, signalen en oplossingen voor pesten? Klik op onderstaande button om naar de uitgebreide Wegwijzer Pesten van TNO te gaan.

 

Ga naar de Wegwijzer

Scan afsluiten

Let op, je staat op het punt om de scan te verlaten. Je kunt alleen weer bij deze pagina en jouw uitslag komen als je je aanmeldt met je unieke code.

Als je deze kwijt raakt zal je de scan opnieuw moeten doen met een andere code en kun je niet meer bij deze uitslagen en suggesties.

Weet je het zeker dat je wilt uitloggen?

Ja