Interview: Guido Siebers vertelt over veiligheid binnen Marel

Guido (33 jaar) woont in Boxmeer en is werkzaam als Academy Manager bij Marel. Hij houdt zich bezig met alles wat te maken heeft met leren en ontwikkelen binnen de organisatie. Bovendien houdt hij zich ook bezig met de BHV binnen Marel. Naast zijn werkzaamheden bij Marel is hij al bijna 14 jaar lid van de vrijwillige brandweer in Boxmeer. Hier is hij werkzaam als bevelvoerder en manschap, waardoor hij altijd een pieper bij zich heeft en ieder moment opgeroepen kan worden. We spreken Guido over het belang van veiligheid en hoe je zelf kunt bijdragen aan je eigen veiligheid.

Onze eerste vraag is natuurlijk: hoe ben je bij de brandweer terechtgekomen?
“Mijn vader zat vroeger bij de brandweer. Als kind maakte ik vaak mee dat hij midden in de nacht werd opgepiept. Dat vond ik heel interessant en deze interesse is sindsdien alleen maar gegroeid. Op mijn negentiende startte ik aan een tweejarige opleiding waarna ik volledig kon meedraaien als brandweerman. Sindsdien ben ik nooit meer weggegaan. Door goede afspraken met Marel kan ik het combineren met mijn werkzaamheden als Academy Manager. Dat is wel zo fijn als je ieder moment opgepiept kan worden. Het is ook leuk dat er nu in totaal vier mensen van Marel bij de brandweer zitten.”

Op welke manier houd jij je binnen Marel bezig met veiligheid?
“Ik kan als BHV’er of als ploegleider ingezet worden, maar ik houd me -samen met mijn collega Freddy- voornamelijk bezig met de structurele processen van BHV. Hoe zorgen we ervoor dat we voldoende BHV’ers kunnen inzetten? Hoe gaan we om met bepaalde situaties? Hoe krijgen we zo snel mogelijk de juiste mensen op de juiste plek? Dit zijn allemaal zaken waar we vooraf al over na moeten denken. Momenteel zijn we deze zaken aan het uitschrijven om alles zo goed mogelijk te kunnen stroomlijnen.”

“Bovendien zijn we met een nieuw project gestart om slimmere technologieën in te zetten bij incidenten. Zo zijn we bezig met de ontwikkeling van een app waarbij een BHV’er door middel van een berichtje gealarmeerd kan worden. Het idee is dat je meteen in een groepsgesprek komt met mede-BHV’ers. Stel je ziet een collega die zich niet lekker voelt en neervalt, krijg je via het groepsgesprek meteen contact met een aantal BHV’ers die kunnen meeluisteren en meedenken in de situatie. Dit zorgt ervoor dat er bijvoorbeeld één iemand aan de lijn kan blijven, de ander naar de locatie kan gaan en weer iemand anders de ambulance kan bellen.”

Hoe zorgt Marel voor een veilige werkomgeving?
“Binnen Marel zijn er duidelijke campagnes over veiligheid, zoals Samen Veilig. Een belangrijk thema is bijvoorbeeld veiligheid in de fabriek, zoals het dragen van veiligheidsschoenen en een veiligheidsbril. Daarnaast zijn er veel looplijnen in de fabriek, is er ergonomische apparatuur, denk hierbij aan bureaustoelen, en hangen er meerdere AEDs.”

“Het belangrijkste waar wij als BHV’ers mee bezig zijn, is het bieden van hulp vanaf het moment dat een incident plaatsvindt tot het moment dat er professionele hulp aanwezig is. Als er bijvoorbeeld een brand in de kantine uitbreekt, kan het zijn dat het hele gebouw binnen 8 minuten in vuur en vlam staat. Het duurt vaak enkele minuten voordat de brandweer er is, dus wat er in die eerste paar minuten gedaan wordt is van cruciaal belang. BHV’ers kunnen de kleine branden blussen of stabiliseren en medewerkers ontruimen, zodat iedereen veilig is. In deze minuten kan het verschil worden gemaakt en hier zit dan ook de kracht van een goede BHV’er.”

“Een goede BHV’er word je natuurlijk niet zomaar, daar volg je externe trainingen voor. Deze worden jaarlijks gegeven door het Safety Centrum in Boxmeer. Sommige oefeningen worden wel intern gedaan en die verzorgen we dan zelf, zoals een oefening met de brandweer. Dan is het wel zo handig dat er een kort lijntje is met de brandweer. Het pluspunt hiervan is ook dat de brandweer op de hoogte is van de indeling van Marel, zo is iedereen goed voorbereid.”

Hoe kan een collega zelf bijdragen aan zijn of haar eigen veiligheid?
“Ik denk dat het vooral belangrijk is om te weten bij wie je moet zijn als er een incident plaatsvindt. Je moet weten hoe de organisatie in elkaar steekt en wat je kunt doen als er iets gebeurt. Zo hebben we bijvoorbeeld op de medewerkerspassen de namen en nummers van de BHV’ers gezet, die ze meteen kunnen bellen bij calamiteiten. Daarnaast wordt er momenteel ook een online leermodule over veiligheid gemaakt, dus ik raad het zeker aan om deze te volgen zodra de module beschikbaar is.”

“Daarbij is het voor de medewerkers in de fabrieken vrij duidelijk wat ze kunnen doen voor hun veiligheid, maar is dit voor kantoormedewerkers misschien minder duidelijk. Weet je bijvoorbeeld wat de vluchtroute is en waar het brandalarm zit? Moet je je tas wel of niet meenemen? Laat je je laptop open staan of klap je hem dicht? Dit laatste heeft weer te maken met cyber security. Wanneer het antwoord op deze vragen nog niet helemaal duidelijk is, kun je altijd bij een BHV’er aankloppen. Het belangrijkste is dat je hebt nagedacht over het feit dat deze situaties kunnen gebeuren en wat je moet doen als er iets gebeurt. Dit komt je eigen veiligheid alleen maar ten goede.”

Scan afsluiten

Let op, je staat op het punt om de scan te verlaten. Je kunt alleen weer bij deze pagina en jouw uitslag komen als je je aanmeldt met je unieke code.

Als je deze kwijt raakt zal je de scan opnieuw moeten doen met een andere code en kun je niet meer bij deze uitslagen en suggesties.

Weet je het zeker dat je wilt uitloggen?

Ja