Verlofdagen opnemen in coronatijd – is dat niet zonde?

“Wat heb je aan vakantiedagen als je toch niet weg kan? Ik spaar ze liever op”. Een veel gehoorde uitspraak. Maar ook een groot gevaar. Juist nu is het belangrijk om je rust te pakken, want met alles wat er gebeurt is het leven intensiever dan ooit. We maken lange dagen, vaak zonder pauzes en de grenzen tussen werk en privé vervagen meer en meer. De onderzoeken van arbeids- en organisatiepsycholoog Dr. Jessica de Bloom benadrukken het belang van vrije dagen voor de fysieke en mentale gezondheid.

Jessica doet al jarenlang onderzoek naar het effect van vakanties en vrije tijd. In de data is te zien dat er nu minder vrije dagen worden opgenomen dan in andere jaren, al was dat in het begin van de coronacrisis nog extremer. Dat is geen positieve ontwikkeling. Uit haar onderzoeken blijkt telkens weer hoe bepalend vrije tijd is voor je gezondheid. Jessica verwijst daarbij naar het DRAMMA-model, wat staat voor:

  1. Detachment – mentaal afstand nemen
  2. Relaxation – ontspanning
  3. Autonomy – autonomie
  4. Mastery – nieuwe uitdagingen aan gaan of dingen leren
  5. Meaning – iets betekenisvols doen
  6. Affliation – verbondenheid voelen met anderen

Of je nu op reis gaat of thuisblijft, als je al deze aspecten weet te integreren heeft dit positieve effecten op je welbevinden. Het belangrijkste is dat je even afstand neemt van je werk.

Slimme tip: als je na Hemelvaart (13 mei) vrij neemt tot en met Tweede Pinksterdag (24 mei) heb je maar liefst 12 dagen vrij, terwijl het je maar zes dagen kost!

 

 

 

Wat kun je doen tijdens corona?

Op de vraag ‘wat er nu wel kan’, zijn miljoenen antwoorden te bedenken. Maar hieronder vind je een aantal tips om je op weg te helpen:

  • Boek een huisje in de natuur – niets is zo rustgevend als de natuur, de vogels die fluiten in het bos of het geruis van de zee. Even weg uit je normale omgeving helpt je om het werk los te laten en helemaal te ontspannen. Laat wel je laptop thuis en zet de werk gerelateerde meldingen op je telefoon uit.
  • Maak een lange wandeling – De lente begint en al enkele dagen hebben we mogen genieten van prachtig weer! Ga lekker naar buiten en maak een lange wandeling. De horeca biedt vaak een ‘coffee to go’ en zelfs worden er wandelingen georganiseerd waarbij je van restaurant naar restaurant wandelt en overal verwend wordt met een hapje en een drankje.
  • Maak iets moois – Zoals het DRAMMA-model aangeeft geeft het leren van iets nieuws en het doen van iets betekenisvols een enorme boost aan je energielevels. Denk je er bijvoorbeeld al lange tijd over om een tuinhuisje te bouwen, ga deze uitdaging dan eens aan! Goed voor je ontspanning, je bent lekker fysiek bezig en het plan kan eindelijk van je to do-list af… alleen maar voordelen!
  • Hebben je kinderen geen vakantie? Boek dan een camping in de buurt, zo kunnen je kinderen gewoon naar school, maar ben jij er wel echt even tussenuit! Na school kunnen de kinderen vrijuit spelen op de camping en ’s middags steek je lekker de BBQ aan. Je hoeft niet ver weg voor een vakantiegevoel!
  • Vraag je collega’s eens hoe zij hun vakantiedagen besteden, wie weet doe je nog nieuwe inspiratie op.

Kortom, genoeg te doen! Gun jezelf de rust en neem een paar daagjes vrij.

Scan afsluiten

Let op, je staat op het punt om de scan te verlaten. Je kunt alleen weer bij deze pagina en jouw uitslag komen als je je aanmeldt met je unieke code.

Als je deze kwijt raakt zal je de scan opnieuw moeten doen met een andere code en kun je niet meer bij deze uitslagen en suggesties.

Weet je het zeker dat je wilt uitloggen?

Ja