Uitgerust aan het werk na een welverdiende vakantie

Voor velen van ons zit de zomervakantie er alweer op. We hopen dat je hebt genoten van ontspannen dagen. Tijdens deze heftige coronaperiode is dat namelijk wel nodig. Nu er weer een drukkere periode aankomt, is het fijn om dat uitgeruste gevoel zo lang mogelijk vast te houden. We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet om weer fit en vol energie aan het werkt te gaan én blijven.

 

Hoe houd je het uitgeruste vakantiegevoel zo lang mogelijk vast?

  1. Neem de tijd voor een gezond ontbijt

Blijf je liever langer in je bed liggen waardoor je geen tijd meer hebt om te ontbijten? Dan loop je misschien wel de belangrijkste maaltijd van de dag mis. ’s Ochtends heeft je lichaam, na een nacht zonder voedsel, extra behoefte aan goede voedingsstoffen om te kunnen functioneren. Sta dus iets eerder op en maak een lekker ontbijt voor jezelf voor een goede start van de dag.

  1. Kom in beweging

Nederland is Europees kampioen zitten. Met 9 uur per dag zitten wij het langst en dat is helaas niet iets om trots op te zijn. Te lang zitten is namelijk schadelijk voor je lichaam. Je kunt last krijgen van je rug, futloos worden door een slechtere doorbloeding en je spieren worden slapper. Genoeg redenen dus om van die stoel af te komen en iedere dag minimaal 30 minuten te bewegen! Maak bijvoorbeeld iedere werkdag een wandeling in de pauze, alleen of gezellig samen met collega’s.

  1. Zorg goed voor jezelf

Blijf regelmatig pauzes houden, plan vrije tijd in en zorg dat je voldoende slaapt. Vooral dat laatste is belangrijk en wordt vaak onderschat. Wie zijn werk goed wil doen, zich gelukkiger wil voelen en voor zijn/haar gezondheid wil zorgen, doet er goed aan kwalitatieve slaap prioriteit te geven. Tijdens de slaap focussen de hersenen op herstel en verwerking. Herstel is nodig om uitputting te voorkomen. Slaap je vaak korter dan 6 uur? Dan heb je een verhoogd risico op overgewicht, diabetes en depressie. Een goede nachtrust is dus erg belangrijk voor een fit lichaam en gezonde geest.

  1. Vind de balans tussen in-en ontspanning

In de vakantie heb je alle tijd gehad om de dingen te doen die je leuk vindt en volledig uit te rusten. Wanneer je druk bent met werk en familie, wil deze tijd er nog wel eens bij inschieten. Zorg dat je tijd inplant voor jezelf zodat je kunt ontspannen. Ook als je (thuis) aan het werk bent, is dat belangrijk. Dit kun je doen door middel van simpele ademhalingsoefeningen. Tel bijvoorbeeld hoe vaak je ademt per minuut. Adem je tien tot vijftien keer in 1 minuut? Doe de oefening dan opnieuw tot je onder de negen komt. Veel en snel ademen is een indicator voor een stressniveau. Om je hoofd leeg te maken is het goed om te sporten of een andere vorm van ontspanning te zoeken, zoals tuinieren of muziek maken. Heb je daar geen tijd voor? Doe het dan juist. Je bent veel productiever als je ontspannen bent.

 

Meer weten over hoe jij in balans kunt blijven? Ga dan naar ‘Samen in Balans’ op het Samen Sterk portaal!

Scan afsluiten

Let op, je staat op het punt om de scan te verlaten. Je kunt alleen weer bij deze pagina en jouw uitslag komen als je je aanmeldt met je unieke code.

Als je deze kwijt raakt zal je de scan opnieuw moeten doen met een andere code en kun je niet meer bij deze uitslagen en suggesties.

Weet je het zeker dat je wilt uitloggen?

Ja