De kunst van veranderen

De eerste golf van het coronavirus hebben we achter de rug. Een periode waarin iedereen te maken heeft gehad met veranderingen. De ene verandering was fijner dan de andere, maar wennen was het wel. Deze wenperiode sloten we af met de zomerperiode en velen van ons zijn een paar weken vrij geweest. Eindelijk had je tijd om even uit te rusten en vaak kijk je dan ook terug. De coronatijd heeft hoogstwaarschijnlijk niet alleen negatieve gevolgen gehad, maar juist ook positieve dingen. Denk aan het minder in de file hoeven rijden, de flexibiliteit van thuiswerken en meer tijd met je kinderen. Het zijn misschien zelfs veranderingen die je wilt volhouden de komende tijd. Denk aan het standaard twee dagen in de week thuiswerken of die echte lunchwandeling van een half uur behouden. Het kan, maar hoe zorg je dat de verandering echt blijft? Dat is vaak moeilijker dan gedacht.
In deze blog nemen we je graag mee in de kunst van veranderen en waarom we dit eigenlijk zo moeilijk vinden. We reiken je praktische tips toe van Ben Tiggelaar en geven je handvatten om zelf aan de slag te gaan met het gedrag dat je wenst.

Waarom is het veranderen van gedrag moeilijk?

Hoe je het ook wendt of keert: veranderen is ingewikkeld. Soms zie je iets wat je graag wil proberen of waardoor je geïnspireerd raakt. Je denkt dan misschien: “Goh, dat wil ik ook wel proberen.” Maar een jaar later betrap je jezelf erop dat je dat niet hebt gedaan. Hoe kan dat?
Gewoontegedrag speelt een belangrijke rol in het veranderproces. Eén keer ander gedrag vertonen is nu eenmaal niet genoeg om dit blijvend te houden. Daarom is het belangrijk dat je je richt op de gewoontes die je wilt veranderen. Dit werkt alleen als je het doet in kleine stapjes. Gedragsonderzoeken laten zien dat zelfs het ontwikkelen van hele eenvoudige, zelfgekozen nieuwe gewoontes (zoals elke dag een stuk fruit eten of het doen van fysieke oefeningen voor het ontbijt) ons gemiddeld al meer dan twee maanden kosten.
Hoe krijg je het toch voor elkaar? Om je te helpen hebben we 5 stappen uiteengezet die je hierbij kunnen helpen. Door concrete en kleine acties op te stellen wordt het makkelijker om jouw einddoel te bereiken. Probeer bij het invullen realistisch te zijn en geen doelen op te stellen waarvan je het idee hebt dat je deze niet kunt halen. Dit werkt demotiverend en zo kom je niet tot jouw uiteindelijke einddoel. Hiernaast vind je alvast wat tips om aan de slag te kunnen.

Tips Ben Tiggelaar

Tiggelaar is een bestsellerauteur, internationaal spreker en gedragswetenschapper. Hij geeft
onder meer lezingen, inzichten en inspiratie op het gebied van leiderschap en gedragsverandering. Hierbij vier praktische concrete tips van Ben Tiggelaar samengevat uit zijn boek Doen! (2009):
  1. Richt je twee weken lang op mogelijkheden en niet op onmogelijkheden. Focus je op het JA- gebied in plaats van op het NEE-gebied. Doe dit bij jezelf en probeer ook anderen zo te benaderen. Je zult merken dat alleen al het gebruik van deze simpele techniek je helpt om je beter te voelen en beter te presteren.
  2. Verzin bij een bepaald gedragsvoornemen dat je al lange tijd hebt een vorm van countergedrag: eenvoudig hulpgedrag dat je helpt om het gewenste gedrag uit te voeren. Als bepaalde uitspraken van collega’s je altijd boos maken, kies er dan nu bewust voor om te reageren met een glimlach en te denken: niet zij, maar ikzelf ben de baas over hoe ik reageer. Noteer deze uitspraak voor jezelf en gebruik dit in bijvoorbeeld een vergadering. Werkt dat goed? Vergeet jezelf dan niet te belonen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld in gedachten of verbaal een paar stevige complimenten te geven.
  3. Meet een week lang één of meer gedragingen die je relevant vindt. Noteer iedere ochtend je meting van de dag ervoor. Je zult ontdekken dat alleen dit meten al een aardig effect kan hebben op je gedrag.
  4. Doe Eerst Rot Klussen (DERK). Dit is ook een manier om ‘vervelende’ voornemens uit te voeren. Maak ’s morgens een lijst van de dingen die moeten gebeuren. Geef deze werkzaamheden een cijfer van minst-leuk (1) tot meest-leuk (10). Begin vervolgens bij de rotklussen. Streep klus- voor-klus af en werk stap-voor-stap naar de leukste klussen. Gevolg: iedere volgende klus is een beloning voor de vorige. Zelfs als het laat wordt, is het dan nog leuk om de lijst af te ronden.

Scan afsluiten

Let op, je staat op het punt om de scan te verlaten. Je kunt alleen weer bij deze pagina en jouw uitslag komen als je je aanmeldt met je unieke code.

Als je deze kwijt raakt zal je de scan opnieuw moeten doen met een andere code en kun je niet meer bij deze uitslagen en suggesties.

Weet je het zeker dat je wilt uitloggen?

Ja